torsdag 16 februari 2017

En kärleksförklaring till en man som heter Ove, fast inte den ni tror

Nej, alltså, det handlar inte om Ove som i ”En man som heter Ove”. Jag vet ju att många annars förälskat sig i honom men INTE jag. Jag började läsa boken men kom inte särskilt långt innan jag la ner. Den var språkligt helt outhärdlig! Vad har korret egentligen pysslat med?! ”Han såg från foten till ansiktet som den var fäst vid”. Just där fick jag nog. Och man kan inte borra med bits! Det borde Ove, om någon, veta.
Men nu var det ju som sagt inte den Ove det skulle handla om.

Det handlar om en man vid namn Ove Ström och han läser in talböcker.
Inte ljudböcker då utan talböcker. Sådana som bara vi med någon form av funktionsnedsättning som gör att vi inte kan läsa ”vanliga” böcker har tillgång till.
Fast nu slår det mig att jag har ett svagt minne av att jag faktiskt stött på honom i någon av de ljudboksstreamingtjänster jag provat. Kanske var det Storytel, kanske något annat. Så kanske kan även ni fullt funktionsdugliga få njuta av denna så älskansvärda Ove.
Ove, Ove med världshistoriens vackraste röst och mest fantastiska högläsningsstil. Det är en fröjd och en glädje och en njutning att höra! Jag skulle kunna läsa en bok bara för att få lyssna på Ove även om boken vore värdelös.
Som tur är behöver jag inte det för han har läst in mängder med böcker och än så länge finns det mycket bra läsning att tillgå.
Men han kan vara glad för att jag inte är hans barn eller fru eller annan närstående för då skulle han inte få göra annat än att läsa högt även på fritiden.
Otroligt hur det går att älska en röst!
Jag vet inte hur länge Ove har läst in böcker men i alla fall sedan tidigt 90-tal. Kanske ännu tidigare. Så ni förstår ju att jag börjar bli lite nervös över att han snart kommer att gå i pension. Gaaaah!
Jag har faktiskt försökt internetstalka honom lite men Ove Ström är inte ett särskilt ovanligt namn så jag har misslyckats.
men om du, Ove, mot all förmodan skulle googla dig själv och råka hitta det här inlägget så vill jag säga:
Underbara du! Tack för alla fantastiska läsupplevelser du gett mig! Må du aldrig gå i pension och aldrig sluta läsa dig rakt in i mitt hjärta!

Inga kommentarer: