fredag 14 augusti 2009

Hungerspelen

Av Suzanne Collins

Handlingen utspelar sig i en dystpoisk värld. Landet är indelat i 12 distrikt och styrs med järnhand av en maktgalen och blodtörstig regim.

Varje år lottas två ungdomar fram från varje distrikt som ska delta i Hungerspelet.
Detta spel går ut på att överleva på den av regimens uppförda arenan. Deltagarna kastas ut i en vildmark som kan styras och förändras utifrån. Där ska de inte baa överleva svält, törst, oväder och skogsbränder utan också de övriga deltagarna. De ska alltså slåss mot varandra och den sist överlevande vinner.
Alltihop sänds dygnet runt på tv.
Big brother, släng dig i väggen.

Oj oj oj, jädrar anåda vilken spännande bok.
Själv helt uppslukad glufsade jag i mig den med hull och hår.
Ja, det är en ungdomsbok men välskriven och absolut läsvärd även för en vuxen. I alla fall för en sådan vuxen som jag.

En perfekt bok om man vill ha något lättsmält och riktigt spännande på samma gång.
Nu väntar jag, som många andra, på fortsättningen i treologin om hungerspelen.

Boken finns tyvärr inte som ljudbok men det hoppas jag koommer. Det vore konstigt om den inte gör det tycker jag. Hungerspelen är ju en succé!

Inga kommentarer: