måndag 30 maj 2016

Avd. för grubblerier av Jenny Offill

Ska jag berätta om en bok bör jag egentligen göra det direkt efter att jag läst den. Det är då jag kan fånga känslan och hålla kvar den en stund. Det är då jag minns detaljerna.
Men den här boken, som jag läste för ett tag sedan, vill jag verkligen tipsa om. Bättre en mindre välskriven recension än ingen alls av en så läsvärd bok!
En man och en kvinna, Kvinnan är berättaren. De blir ett par och gör som par ofta gör, flyttar ihop gifter sig och reproducerar sig. En relation bland andra relationer. En bit livsberättelse bland andra berättelser. Men berättad på ett helt fantastiskt och ganska annorlunda sätt.

När jag hörde talas om den här boken fick jag för mig att den skulle vara ganska tung. Det är den absolut inte. Den har ett allvar och ett djup men är även väldigt rolig. I alla fall enligt mina preferenser. En humor helt i min smak.
Boken är dessutom inte särskilt lång vilket stärker den ännu mer. Egentligen vill jag ju ha långa böcker. Den här skulle i vanliga fall vara i absolut kortaste laget men den hade troligtvis inte hållit hela vägen om den varit längre. Den är alldeles perfekt och utsökt så som den är!
Man eller kvinna, yngre eller äldre, läs och njut!

Inga kommentarer: